Terapia mowy i zaburzenia w chorobie Parkinsona
Zaburzenia mowy i terapia w chorobie Parkinsona
Objawami, które często towarzyszą chorobie Parkinsona są zaburzenia mowy. Mowa staje się powolna i cicha. Mięśnie twarzy tężeją, przez co staje się ona niczym maska, utrudniając tym samym komunikację werbalną i niewerbalną z otoczeniem. Ponadto pojawiają się zaburzenia przełykania ( dysfagia) i zaburzenia oddychania., dlatego podczas terapii logopedycznej kładzie się duży nacisk na ćwiczenia oddechowe ( wydłużenie fazy wydechu).
Celem terapii logopedycznej jest również poprawa fonacji oraz prawidłowego toru oddechowego. Każde ćwiczenia należy rozpocząć od ćwiczeń wstępnych – oddechowych, by potem przejść do ćwiczeń artykulacyjnych obejmujących wargi, język, policzki i podniebienie miękkie i fonacyjnych.
Przykładowa rozgrzewka ( różne warianty -wdech i wydech nosem, lub wdech i wydech ustami lub wdech ustami i wydech nosem lub wdech nosem, wydech ustami):
- Wykonanie wdechu trwającego około 5 sekund, z następującym potem zatrzymaniem powietrza na około 3 sekundy, zakończone długim i spokojnym wydechem
- Wykonanie długiego i głębokiego wdechu, z następującym potem przerywanym wydechem ( można wymawiać ha-ha-ha lub ho-ho-ho lub hi-hi-hi itp.)
- Wykonanie wdechu z oporem własnych rąk, przyłożonych na wysokości: *górnej części klatki piersiowej, * dolnej części klatki piersiowej, * przeponie
- Wykonanie kilku oddechów, z następującym potem głębokim oddechem z zatrzymaniem powietrza na około 5-10 sekund
- Wykonanie wdechu w jednoczesnym wzniesieniem ramion, z następującym wydechem z jednoczesnym opuszczeniem ramion
- Nadmuchiwanie zgniecionej butelki lub balonu poprzedzone głębokim wdechem
- Wydmuchiwanie powietrza poprzez słomkę do szklanki z wodą, wywołując „bulgotanie” wody w szklance.
- Oddychanie z książką umieszczoną na brzuchu – wdech wykonywany nosem prowadzi do uniesienia książki, a wydech do obniżenia
Oto przykłady ćwiczeń, które można wykonywać samodzielnie w domu:
- Wymawianie przed lustrem samogłosek a, e, o, u, i, y – w sposób „ teatralny” – hiper dokładny
- Zakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie
- Nabieranie powietrza w policzki i robienie tzw. Chomików przy zamkniętych ustach
- Robienie tzw. dzióbka
- Cmokanie
- Szeroki uśmiech
- Przelewanie odrobiny wody z policzka do policzka
- Wysuwanie maksymalne języka i chowanie
- Oblizywanie ust dookoła
- Przesuwanie języka od jednego do drugiego kącika ust
- Marszczenie czoła
- Unoszenie brwi, robienie zdziwionej miny
- Nucenie na jednym wydechu samogłosek a, e, o, u, i, y
- Powtarzanie wyrazów dwusylabowych na jednym wydechu ( ma-ma, ta-ta, bu-da, ko-tek akka- okko -ekke itp.)
- Wykrzykiwanie krótkich okrzyków – Och! Ach! Ech! Uff! Łał! itd.
- Głośne czytanie ( książki, gazety) – można nagrywać, by potem odsłuchać
- Złożenie rąk w trąbkę przy ustach i wykrzykiwanie ciągu kilku słów z podziałem na sylaby – np. PRO-SZĘ-PA-NI, PRO-SZĘ -PA-NA, LU-BIĘ-ZU-PĘ -O-GÓR-KO-WĄ itp.
- Dmuchanie w rurkę zanurzoną w szklance z wodą
- Przesuwanie wydechem ( raz ustami, raz nosem) piórka lub skrawka papieru
- Głośny śmiech ha-ha-ha-ha, ho-ho-ho
- ziewanie teatralne przy szeroko otwartych ustach
- kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
- płukanie gardła
- zasysanie przez słomkę kawałka papieru i przenoszenie w inne miejsce
- picie gęstego kisielu przez słomkę
- naśladowanie językiem warkotu silnika
- naśladowanie językiem jazdy konnej